A szoftver három fő részből áll:
- Egy MySQL adatbázis, ami egy központi gépen (szerver) foglal helyet. Itt tárolódnak a felhasználók adatai, a kérdések és témakörök. Ehhez a géphez csatlakoznak mind a kliens programok, mind az adminisztrátor felület.
- Az adminisztrátor felület, amin keresztül a szoftver beállításai, valamint az adatlekérdezések történnek. Egy de akár több gépre is feltelepíthető. Minden beállítást és lekérdezést ezen keresztül lehet elvégezni. Cészerűen az oktatásért felelős személy gépén foglal helyet.
- A kliens felület, amin keresztül az oktatás történik. Ez minden oktatandó dolgozó gépére feltelepítendő. A kliens felület a számítógép bekapcsolásakor automatikusan elindul. Csatlakozik a MySQL adatbázishoz, ahonnan lekérdezi az aktuális beállításokat. Ezt követően az oktatás vagy tesztelés a beállításoknak megfelelen történik. A felhasználót jelszó azonosítja, így bármely gépen azok a beállítások lépnek életbe, amik a bejelentkező felhasználóra érvényesek.
A szoftver működési elve:
- A legfontosabb ismereteket kérdések és válaszok formájában dolgozza fel. Csak a lényegre koncentrál, nem kell hosszú anyagokat olvasni.
- Személyre szabottan beállítható. A tanulás időpontja, ideje, mennyisége, témája, nehézségi szintje teljesen egyénre szabható.
- A szoftver kényszerítéssel dolgozik. A kliens felület elindulás után a képernyőt elfoglalja, és csak a kérdések megválaszolása által tűnik el újra. Mivel a kliens program indulásának beállításait az adminisztrátor végzi, ezért a dolgozó nem maga dönt arról, hogy mikor és milyen témakörrel foglalkozik, hanem az adminisztrátor teszi meg ezt (az adminisztrátor felületen keresztül). Ezzel elejét vesszük az e-learning programok gyakori gyengeségének – az „önkéntesség”-nek. Természetesen biztonsági egérutak a kliens számára is biztosítottak (vis major esetén ki tud lépni a kliens felületből).
- Az oktatás programozható. Ha a dolgozó elérte egy adott témakörből az előírt szintet, automatikusan megkapja a következő témakört. Így nem kell figyelemmel kísérni az előrehaladást, és akár tanfolyamok is felépíthetők.
- Összetett statisztikai lekérdezések valósíthatóak meg. A tesztelés és előrehaladás eredményeit lekérdezhetjük egyénenként, csoportonként, kirendeltségenként, össszesítve és időszakra lebontva is. Megállapítható, hogy mely kérdésre milyen arányban tudták a dolgozók a helyes választ. Az eredmények lekérdezése komoly kontroll lehetőséget kínál az oktatás vezetőjének.
Oktatási üzemmód
- Az oktatási üzemmódban a szoftver az adott témakörből véletlenszerűen kiválasztott kérdéseket tesz fel.
- A dolgozó egyenként megválaszolja a kérdéseket.
- A szoftver minden válaszadás után megmutatatja, hogy helyes volt-e a válasz. Megmutatja a helyes választ is.
- A dolgozónak minden válaszadás után lehetősége van arra, hogy megtekintse a kérdéshez kapcsolódó magyarázatot is. Ez egy szöveges leírás, amibe pl. a kapcsolódó utasítás megfelelő pontját vagy törvényi hivatkozást lehet bemásolni.
- Az oktatás végén a szoftver megmutatja az elért százalékos eredményt.
- Az adatbázisban rögzítésre kerül, hogy a dolgozó hány kérdést válaszolt meg, és mikor volt az utolsó válaszadás.
- Az oktatás során elért eredményt az adatbázis nem rögzít.
- Az oktatás során lehetőség van programozott tanfolyam összeállítására. Ekkor a kérdéscsomagok egymásra épülnek és a szoftver automatikusan adja a következő kérdéscsomagot, ha a dolgozó az aktuális kérdéscsomagot az előre meghatározott szinten teljesítette.
Tesztelés, vizsgáztatás
- A tesztelési üzemmódban a szoftver a megjelölt témakörből véletlenszerűen kiválasztott kérdéseket tesz fel.
- A dolgozó egyenként megválaszolja a kérdéseket.
- A szoftver minden válaszadás után megmutatja, hogy helyes volt-e a válasz. A helyes választ azonban nem mutatja meg.
- A dolgozónak nincs lehetősége a magyarázat megtekintésére.
- A tesztelés végén a szoftver megmutatja az elért százalékos eredményt.
- Az adatbázisban rögzítésre kerül, hogy a dolgozó milyen eredményt ért el.
- Az eredmények egyénenként és csoportonként is megtekinthetők: előrehaladás egy konkrét témakörben; kérdésenkénti eredmények; témakörönkénti eredmények. Megállapítható, hogy egy konkrét dolgozó milyen témakörben mennyire jól teljesít. Megállapítható, hogy egy adott témakört mennyire ismernek a dolgozók. Az eredmények szűrhetőek kirendeltség, időszak, beosztás és bármilyen más szempont szerint, amit az adminisztrátor a szoftverben megjelöl.
- Megadható a tesztelés vagy vizsga pontos időpontja.
- Kérdésenként vagy az egész tesztre nézve időkorlátot is beállíthatunk (pl. 1 perc kérdésenként vagy 20 perc az egész tesztre).
Piackutatás
- Kérdőív üzemmódban a dolgozókat ingyenes piackutatásra használhatjuk.
- Az adminisztrátor felületen tetszőlegesen létrehozhatóak piackutató kérdőívek. Ezek a kérdőívek a dolgozók saját gépén elektronikus formában jelennek meg.
- A kliens a saját gépén önkéntesen indítja el a kérdőív modult – tehát itt nincs kényszerítés. A kérdőív modul megjeleníti az elektronikus kérdőívet a dolgozó gépén.
- A kliens a kérdőív alapján felmérést végezhet – a kérdőív alapján felteszi a kérdéseket és az ügyfél válaszait egérrel jelöli be az elektronikus kérdőíven.
- A kérdőív kitöltése után a dolgozó egy gombnyomással feltölti az adatokat az adatbázisba.
- Minden kitöltött kérdőív egyedi azonosítót kap, nyomtatható és menthető.
- A kitöltött kérdőívek alapján statisztikai lekérdezések végezhetők célcsoportok, válaszadások, kirendeltségek szerint – a lekérdezési kombinációkat az adminisztrátor határozhatja meg